Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Weblogs > kimalders

Mededelingen

Dit artikel waarderen

Ondernemen

"Ondernemen" naar Tweet this versturen "Ondernemen" naar Google Bookmarks versturen
4 mei 2011 geplaatst om 22:08 door kimalders

Twee weken lang stond ik op de ‘Ondernemer uitgelicht’-pagina van het kvk-netwerk. Jammer genoeg is deze pagina alleen te zien voor leden. Vandaar dat ik de teksthier integraal heb overgenomen.

Wekelijks wordt er in deze rubriek een ondernemer uitgelicht. Aan de hand van acht vragen leren we de ondernemer en zijn onderneming beter kennen. Deze week: Kim Alders van het gelijknamige bedrijf

1. Waarom ben je ondernemer geworden?
Ik wilde de wereld gemakkelijker maken. Onder een baas vond ik dat niet eenvoudig. Er spelen toch altijd andere belangen. Als zelfstandige kan ik ook zeggen: ‘in dit geval ben ik even wat minder commercieel, want dit is een uniek idee’. Ik heb veel geleerd in de tien jaar die ik bij grote IT-bedrijven gewerkt heb, maar ik miste daar toch het kunnen meelopen met de klant: van begin tot het eind meedenken, samenwerken en allebei blij zijn met het resultaat. Ook, en dat is toch wel het belangrijkste, kan ik doorwerken tot het goed is. Er is niemand die zegt: ‘nu heb je er wel genoeg aan gedaan, je moet nu iets anders doen’. Ik plan zelf en kan mijn klant dus alles geven wat ik wil en wat hij of zij wil.


2. Waarom kiezen (potentiële) klanten voor jouw bedrijf?
Mijn klanten zoeken iemand die de dingen graag goed doet (‘I knew Kim to be someone who will get the job done at the level she herself percieves as sufficient, whereas the rest of us will think of it as excellent’). Iemand die meedenkt (‘My client positively welcomed the suggestions made by Kim.’), die eer legt in haar werk (‘Kim is really good in what she does’). Iemand die niet te beroerd is om een stap of twee extra te zetten (bij je website krijg je altijd een Nederlandse handleiding voor het gebruik) en waar je mee kunt praten (‘Zakelijk, vriendelijk en openhartig’). Ik denk vanuit de klant, met de klant. Omdat ik nog maar 2 jaar zelfstandig werk komen mijn klanten vooral uit mijn netwerk. Daarom ga ik graag naar de open koffie bijeenkomsten, het ict-cafe en de kvk-borrels. Ik ben mezelf en heb lol in wat ik doe. Dat straalt eraf :-)


3. Welke recente ontwikkelingen zijn er in jouw branche?
Het lijkt alsof er steeds meer een scheiding komt tussen mensen die zeggen dat ze iets kunnen en mensen die doen wat ze kunnen. Expertise lijkt weer waarde te hebben. Toch is het soms wel lastig door de bomen het bos nog te zien. Ook zie ik steeds vaker dat websites met name dienen als referentiemateriaal: een eenvoudige website met contactgegevens, een korte tekst en eventueel een portfolio. Heeft het te maken met mijn eigen ontwikkeling dat ik daar nu oog voor heb? Of is dat echt een nieuwe ontwikkeling?


4. Wat is je grootste zakelijke succes en de grootste zakelijke blunder die je hebt begaan?
Toen ik net begon als zelfstandig ondernemer durfde ik niet goed door het het bedrag van 1000,- heen te offreren. Ik bleef er steeds een beetje onder bungelen. Ik kon nog niet zo goed inschatten hoeveel tijd iets kostte. Had het heel druk maar verdiende bijna niks. Mijn offertes zijn fixed price (ik noem een bedrag en daar blijft het bij, ook als blijkt dat ik dat verkeerd heb ingeschat). Een keer heb ik een heel complexe website gemaakt waarvoor ik drie keer zoveel had moeten vragen dan ik heb gedaan. Bah. Mijn grootste succes is dat ik de 1-page-website voltooid heb. Het project is ontstaan vanuit de drang om mensen die internet lastig vinden maar wel een website willen hebben een betaalbaar en goed product te kunnen bieden. Langzaamaan beginnen mensen interesse te tonen. Bijvoorbeeld een club als ‘de ondernemers’ vind het een goed product. Ik wordt ook benaderd door verschillende mensen die een samenwerking voorstellen. Ik wordt blij als ik daaraan denk.


5. Waardoor wordt jij als ondernemer geïnspireerd?
Door gebruiksvriendelijkheid en als dingen functioneel zijn. De meeste dingen worden niet gemaakt om te gebruiken,maar om te verkopen. Dat merk je. Dat vind ik jammer. Ik zou graag willen kunnen leven van de verkoop van mijn 1- page-website. Natuurlijk! Dat zou ik fantastisch vinden. Dan zijn er blijkbaar heel erg veel mensen die iets hebben aan een dergelijk product. maar dat is niet waarom het op de markt is gekomen. Soms kom ik iets tegen dat echt werkt. Zonder gedoe. Zonder moeilijkheden. Mijn factureer-/urenregistratietool Billings (voor de mac) bijvoorbeeld. Dat werkt goed. Geen overbodige opties, geen onzin. Functioneel. Heerlijk! Dan krijg ik zin om iets te maken dat de wereld gemakkelijker maakt.


6. Wat zijn jouw 3 favoriete websites?
Voor twitter en linkedin gebruik ik tools (apps) op mijn iPhone en iPad. Verder gebruik ik een RSS-reader, waardoor ik niet altijd de websites bezoek waarvan ik een artikel lees. Ik zie de tekst en eventueel de afbeeldingen, maar niet het ontwerp van de site. Mijn reader schotelt me artikelen voor van onder andere seth’s blog (dat zet me aan het denken), orks waaagh! (dat amuseert me) en stackexchange (daar stel ik wel eens een vraag en geef ik wel eens antwoord). En niet te vergeten mijn eigen website: kimalders.nl


7. Hoe zet jij het kvknetwerk.nl in?
Te weinig. Vanmiddag ga ik de filmpjes bekijken met tips. Ik heb me net geabonneerd. Ik ben wel nu en dan op de bijeenkomsten te vinden. De laatste die ik bijgewoond heb was waar Jeex (Victor Peters) sprak over social media. Dat was een interessante en leerzame bijeenkomst.


8. Wat is jouw beste tip voor collega-ondernemers?
Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Wees helder over afspraken en vriendelijk tegen de klant. Maak geen beloftes die je niet na wilt komen. Het proces is vaak net zo belangrijk als het eindresultaat als het gaat om de mate van tevredenheid van de klant. Als het dreigt mis te gaan in de communicatie, uit dat dan en maak je excuses dat je onduidelijk geweest bent. Je hoeft echt niet te kruipen, maar kijk eerst naar jezelf als er een smet op de relatie met de klant dreigt. Kortom, wees dienstbaar en menselijk zonder te gaan slijmen.


Noot: Dit artikel komt van www.kimblogt.nl
Geplaatst inZonder categorie
Bekeken 6939 Reacties 0
« Een nieuw product     Hoofddeel     Beurs »
Totaal aantal reacties 0

Reacties

 
Totaal aantal trackback-signaleringen 0

Trackback-signaleringen

 

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:52.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon