Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2008, 14:13
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Balans tussen intuïtie en ratio

Hej Ingeborg,
mooi lied! Maar ik denk dat mijn zus dat ook niet leuk had gevonden. Die wilde tekenen wat ze in haar hoofd had.

Ik heb nog eens verder nagedacht over hoe ik probeer andere invalshoeken te vinden en vaak met iets heel anders aankom dan anderen. Ik denk dat het gaat om denken in concepten, niet denken in concrete zaken.

Een voorbeeld: we hadden een oude wasmachine (en geen geld :-) en de aanvoerslang van het water was kapot gegaan op de plaats waar ie aan het zeepbakje vastzat. Dat wil zeggen: aan het zeepbakje zat een tuitje waar de aanvoerslang overheen geschoven was. Dat tuitje was afgebroken, dus het leek onmogelijk om die slang weer aangesloten te krijgen. In plaats van dat tuitje zat er nu immers een gaatje?

Ik zag een gaatje in het zeepbakje, daar moest iets ingestoken worden. Dat iets moest hol zijn, want er moest water door kunnen. Ik dacht aan een bicpen (zo'n ouderwetse grijze) als concept, niet als een pen. Die paste prima in dat gaatje.

Maar de slang paste niet op de pen. Ik moest dus iets hebben wat over die bicpen paste en *in* de slang. In gedachten en letterlijk ging ik allerlei objecten langs die aan die voorwaarden zouden kunnen voldoen. Ik dacht dus vanuit het concept. Niet vanuit de concrete objecten.

Uiteindelijk kwam ik uit bij een vliegenmepper (!) die een rubberen handvatje had dat over de steel geschoven zat. Wonder boven wonder kon ik met dat stukje rubber de verbinding tussen slang, bicpen en zeepbakje lekvrij tot stand brengen.

De wasmachine draaide nog lang en gelukkig :-).

Als ik aan concrete zaken had gedacht (een tuitje), was ik nooit tot deze oplossing gekomen.

't Is een beetje als met die tekeneningen waarnaar je op twee manieren kunt kijken. Je moet de ene visuele interpretatie van de tekening helemaal los laten om de andere te kunnen zien.

Marlies
Met citaat reageren