Re: Balans tussen intuïtie en ratio
Ik ben een erg leuk boek aan het lezen van Ap Dijksterhuis, getiteld 'Het slimme onbewuste'. Wanneer je intuitie vertaalt naar je 'Onbewuste' en ratio naar je 'Bewuste' (zal ongetwijfeld niet wetenschappelijk correct zijn maar is volgens mij in deze context wel een een bruikbare vergelijking) dan heeft Ap een erg leuke en bruikbare theorie.
In het boek wordt uitgelegd hoe je bewuste in weze niet meer is dan het topje van de ijsberg die je denkvermogen vormt. Het enige voordeel van je bewuste is, dat je je bewust bent van hetgeen zich daar afspeelt en je je bewuste dus ook actief kunt inzetten en kunt communiceren met anderen over hetgeen je bedenkt.
Kleine, niet-complexe beslissingen kun je het beste met je bewuste (ratio) afhandelen zo wordt gesteld, omdat je ratio niet-complexe zaken makkelijk aan kan en direct is in te zetten. Neem bijvoorbeeld de aankoop van een pak suiker: ik koop op basis van prijs en hoeveelheid, hier is geen intuitie voor nodig. Ga ik echter een nieuwe auto kopen, dan wordt het een andere zaak. De hoeveelheid variabelen is te groot voor ons bewuste denkvermogen om een goede afweging te kunnen maken van de voor mij beste beslissing (merkbeleving, imago, opties, prijs, kleuren, mening van mijn omgeving etc.). In een dergelijk geval is het aan te raden alle informatie te verzamelen en daarna je onbewuste haar werk te laten doen door er bijvoorbeeld een nachtje over te slapen zo stelt Ap.
Wellicht een leuke informatiebron bij het opstellen van je training? Er staan ook veel testen in die gedaan zijn over deze materie.
|