Re: 2 vragen over AOV
Ik weet niet precies wat je bedoelt met arbeidsongeschiktheids% kiezen? Volgens mij kies je voor een arbeidsongeschiktheidscriterium, namelijk arbeidsongeschikt voor je beroep of voor passende arbeid.
Bij beroep wordt gekeken in hoeverre je door arbeidsongeschiktheid niet meer jouw huidige beroep kunt uitvoeren. Dit is de dure variant.
Bij passende arbeid wordt gekeken in hoeverre je door arbeidsongeschiktheid niet meer werkzaamheden kunt uitvoeren die passen bij jouw opleiding en vaardigheden (kan dus een ander beroep zijn!). Dit is goedkopere variant.
Verder ga ik er vanuit dat de mate van arbeidsongeschiktheid wordt bepaald door een medische en arbeidskundige beoordeling. Men gaat schatten hoeveel inkomsten je niet meer kunt verwerven door je arbeidsongeschiktheid. Dat is veel genuanceerder dan de voorbeelden die jij noemt. Hoe dat wordt gedaan moet volgens mij wel in de polisvoorwaarden staan.
Vraag 2 intrepreteer je volgens mij goed. Echter een korte eigen risicoperiode leidt ook weer tot een hogere premie.
Wim
|