Citaat:
Volgens mij komt het voor een groot deel neer op betrouwbaar zijn en leveren wat je zegt dat je zult leveren. Daar omheen kom je bovendien met een boel dingen weg...toch?
|
Ja, dat denk ik ook. En dat 'wegkomen' is, behalve misschien een grijs gebied, voor een deel gewoon ook de speelruimte die je allebei hebt om in te vullen wat je van elkaar verwacht.
Volgens mij is professionaliteit een begrip of zo je wilt 'attribuut' is dat van twee kanten moet worden ingevuld. Trouwens, mij valt op: als ik het woord professional vervang door vakvrouw (m/v), dan wordt het opeens een stuk concreter. Dan klinkt mijn spot ongeveer als: "Ik ben een vakvrouw. Ik produceer advies en coaching en ik ben betrouwbaar. Ik doe wat ik zeg en met mij kunt u werken!"
En da's een mooi begin, vooral als ik het werkelijk meen. Maar ik ben pas een echte vakvrouw als anderen van mij zeggen: "Zij is een vakvrouw. Ze produceert advies en coaching en ze is betrouwbaar. Ze doet wat ze zegt en met haar kun je werken!"
Zijn er richtlijnen? Geen idee. Ik zou zeggen: de perceptie van vakvrouwschap (m/v) moet werkelijk van twee kanten komen. Als alleen anderen beweren dat je een vakmens bent maar zelf denk je er (nog) niet zo over - of andersom, dan ben je het (nog) niet.
Ben benieuwd wat anderen ervan vinden?