Re: offerte maken voor teksten personeelsmagazine
Bij mij werkt deze vuistregel voor dit soort tekstklussen: ongeveer 1 uur per 100 woorden voor voorbereiding, interviewen, uitwerken en eindredactie. Dat is dus exclusief reistijd en eventuele coordinatie (dat gaat tellen als je niet alle stukken zelf doet maar dingen zelf gaat uitbesteden). Bovendien reken ik liever in aantallen woorden dan aantallen A4s, dat is concreter. Een A4 is 400-500 woorden, dus met de schatting 4 a 5 uur zit je ook volgens mij goed.
Om meer grip te krijgen op dit soort dingen heb ik mezelf van begin af aan gedwongen elke dag een urenadministratie bij te houden: hoeveel tijd heb ik besteed aan welke klus en aan welke andere werkzaamheden? Klinkt misschien als een open deur, maar ik ken veel freelancers die de moeite niet nemen. Als je het werkelijk gemaakte aantal uren achteraf kunt narekenen, kun je zonodig jezelf bijsturen bij een volgend nummer, als het structureel in je nadeel uitpakt bijv. na een half jaar of een jaar opnieuw onderhandelen met de opdrachtgever, en vooral je kennis gebruiken voor het offreren bij nieuwe opdrachten. Succes!
|