Los bericht bekijken
  #9  
Oud 31 augustus 2008, 13:26
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Training geannuleerd, en nu?

Wat Sjaak aangeeft lijkt me inderdaad het meest verstandige. De klant nu laten betalen voor iets dat hij later nog wil gaan afnemen (hem hem daarvoor nogmaals factureren) dat is politiek en commercieel gezien gewoon niet handig. Draai het om: je wint aan goodwill en meerwaarde als jij inspeelt op de behoefte aan flexibiliteit van jouw klanten.

Voorbeeldje: wij organiseren congressen, workshops en masterclasses. Voor één specifiek event hadden wij een ruimte, catering voor ca 150 personen, AV-support en noem alles maar op. Bedrag ca 7.500 euro, datum ergens in april. Het event ging echter niet door. Het bedrijf had het volledige bedrag kunnen factureren, maar toen wij aangaven dat we het event in 2009 wellicht wilden laten plaatsvinden was dat geen probleem. Resultaat: geen factuur, dus geen kosten voor ons en geen $$$ voor de locatie.

Klanten kunnen vaak kiezen uit 1001 mogelijke dienstverleners. Dienstverleners kunnen meestal niet kiezen uit 1001 klanten.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren