Juist, investeren is ook wat waard. En waar kun je nu het beste in investeren als je zelfstandig bent? In 'dingen' die de klant wel ziet en die voor hem waarde hebben. Dus,
- In je netwerk, zodat je de goede mensen kent die het resultaat van de klant kunnen verbeteren
- In je uitstraling, zodat je klant zich zeker bij je voelt. Dat doe je door je professioneel te presenteren, met een mooie huisstijl en door jezelf goed te verzorgen.
- In de helderheid van je boodschap, zodat je klant weet wat hij aan je heeft
- In je sociale en communicatieve vaardigheden zodat je goed kunt luisteren naar wat de klant nodig heeft
- In je eigen expertise en je visie op je vak, door je vakliteratuur bij te houden en met innovatieve ideeën te kunnen komen.
En, ga dit soort dingen juist doen als je in een dalletje zit. Eén van de slimste dingen die ik in mijn werkende leven gedaan heb, is een opleiding gaan volgen toen ik eigenlijk hartstikke weinig geld had en even heel weinig zelfvertrouewen. Gouden greep!
Dus, ik hoor mensen af en toe zeggen dat ze die 385 euro voor de
Lancelots Academy veel vinden, maar eigenlijk snap ik dat niet goed. Je investeert in feite 8 uur werken voor een opdrachtgever (8 x je uurtarief) in je eigen toekomst. Wat levert het je op als je met meer vertrouwen gaat acquireren, een goed idee krijgt om je dienstverlening scherper te communiceren, of een heel nieuw aanbod te bedenken, of als je gericht aan je netwerk leert te werken? Als ik zou moeten kiezen tussen die nieuwe printer en de Academy, dan zou ik het wel weten...