Los bericht bekijken
Oud 12 september 2006, 14:02
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Woonhuis als bedrijfsruimte. Gevolgen voor belasting etc?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suuus Bekijk bericht
Een huurovereenkomst met mijn ouders?? Sjee wat een gedoe. Om daar 2 dagen in de week een uurtje of 3 wat typwerk te doen? Is dat echt nodig??
Je zit dan wel formeel veilig én het zou fiscaal gunstig kunnen zijn. Voor jouw bedrijf zijn het kosten (= minder belasting), maar voor je ouders zijn het huurinkomsten (= misschien meer belasting). Die optelsom van plussen en minnen zou je even kunnen bekijken om samen met je ouders netto minder belasting te betalen.

Citaat:
En ook nog een brievenbus in de tuin?
Of een naamplaatje op de deur of brievenbus. Maar het lijkt me niet echt nodig. Ik heb jarenlang bedrijf aan huis gehad zonder bedrijfsnaam op de brievenbus en deur.

Citaat:
Ik ben er ook over aan het denken om gewoon een postbus te openen voor de post, is misschien wel zo handig cq. makkelijk.
Jawel, maar je hebt nu eenmaal ook een vestigingsadres nodig waar ook post op kan binnenkomen.

Citaat:
En inderdaad, wat gaat de belastingdienst daarvan vinden. Via de belastingtelefoon krijg ik geen duidelijke reactie. Het mag wel omdat ik in Nederland loonbelasting betaal, het mag niet omdat ik geen Nederlandse ingezetene ben, het mag wel maar ik moet ook in Belgie belasting betalen....wat moet ik hier nu mee?!
Sorry, dit soort over-de-grens dingen zijn nu eenmaal lastig. Voor de inkomstenbelasting kan het bijvoorbeeld weer anders liggen dan de omzetbelasting. Dus voor je het weet heb je beide belastingalmanakken nodig. En dat in beide landen. Misschien toch goed even een belastingadviseur te raadplegen.