Los bericht bekijken
Oud 8 november 2008, 02:32
kozw's schermafbeelding
kozw kozw is offline
Juniorlid

Standaard Re: Auto / starter: Leasecontract overnemen van werkgever?

JespDJ,

Ik zit in exact hetzelfde schuitje, begin per 1/1/2009 en heb een lease auto met boeteclausule (en zit ook nog in de ICT)

Ik heb tot nu toe 7 opties geinventariseerd:

1) een collega vinden die je auto kan over nemen
Bij mij helaas niet het geval, maar zo had ik de boete kunnen ontlopen.

2) boete betalen en klaar
Afhankelijke van de hoogte van de boete is dit mogelijk een reele optie. Tip: wanneer je nog vakantiedagen over hebt zou je met je werkgever kunnen onderhandelen dat je deze inlevert en dat zij (een deel van) de boete betalen

3) auto overnemen
Naast de boete ook de auto overnemen. In mijn geval is het totale bedrag een forse investering, waar ik een lening voor moet gaan regelen. Met name de rente hakt er dan fors in, plus je moet dan alles zelf regelen (verzekering, wegenbelasting, etc)

4) auto overnemen en direct van de hand doen
Een variant op 3 waarbij je de auto direct verkoopt aan een garage of andere partij voor een zo hoog mogelijke prijs. Punt is alleen dat de auto verkoop op dit moment niet zo geweldig loopt en dat je waarschijnlijk niet het bedrag kan vangen dat je voor ogen hebt. Daarnaast moet je alsnog een andere auto kopen (wanneer je die nodig hebt voor de onderneming).

5) iemand vinden die je lease contract overneemt
Er bestaan sites op het internet waar je leasecontracten over kan nemen of van de hand kan doen. Ik heb hier zelf nog niet echt naar gekeken, maar wellicht is dit interessant.

6) lease contract blijft bij werkgever, deze stuurt factuur
Een hele leuke optie als je een goede verstandhouding hebt met je werkgever. Niks geen boete, het leasecontract blijft gewoon bestaan en je werkgever stuurt jou maandelijks de factuur. Moet je werkgever alleen wel willen, voor hem is het alleen maar een risico (volgens mij)

7) lease contract overnemen
Offerte aanvragen bij leasemaatschappij. Deze verlangt wel een ondernemingsplan en mogelijk een aanbetaling. Wat Qwerner zegt, aan het eind van de leasetermijn kun je de auto overnemen en als je een beetje leuk hebt verdient hoef je daar dan waarschijnlijk geen lening voor te regelen.

Ik neig in mijn situatie naar optie 7. Ik hoef dan nu geen grote investering te doen, betaal geen boete, en heb zekerheid over de autokosten de komende tijd.

Koen
Met citaat reageren