@Marjan
@Alfred
Omdat ik op mijn eigen post nimmer een reactie heb mogen ontvangen (
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=4842) heb ik de vraag voorgelegd aan een accountant. Ik denk dat mijn situatie exact gelijk is aan dit voorbeeld.
De accountant antwoordde echter dat ik geen BTW aftrek kon opvoeren! Heeft Maart145 wellicht toch een verkeerd antwoord gehad? Of heb ik zelf een verkeerd antwoord gekregen?
Het antwoord luidde:
Helaas moet ik ... teleurstellen. De situatie waar ... op doelt is bij aankoop van een onroerende zaak welke zowel zakelijk als privé wordt gebruikt. Daarbij heeft de belastingplichtige de vrijheid in de etiketteringskeuze voor de BTW. Deze keus dient bij aankoop te worden kenbaar gemaakt. Kiest hij voor ondernemingsvermogen dan is de BTW die drukt op de totale aankoopprijs terug te vragen en wordt inderdaad jaarlijks gedurende 10 jaar 1/10 deel van het BTW bedrag dat op het privé-gebruik betrekking heeft terugbetaald.
In de casus die ... beschrijft is er echter geen sprake van aankoop maar van een verbouwing. Een verbouwing is voor de BTW geen levering maar een dienst. Diensten ten aanzien van onroerende zaken kennen geen herzieningsregeling. De verbouwing m.i. is te beschouwen als een “te integreren bestanddeel van een investeringsgoed” als bedoeld in het Besluit van de Staatssecretaris van 27 november 2002. In “huis-, tuin, en keukentaal”: de verbouwing mist zelfstandigheid om als aparte onroerende zaak te kunnen worden aangemerkt. Als destijds bij de woning niet de keus is gemaakt tot ondernemingsvermogen voor de BTW maakt de verbouwing dus deel uit van het van het het privé-vermogen deel uitmakende woonhuis en is de BTW met betrekking tot de verbouwing niet aftrekbaar. Zou destijds de keus op ondernemingsvermogen zijn gemaakt dan is de BTW op de verbouwing uiteraard wel aftrekbaar.