Los bericht bekijken
Oud 20 februari 2009, 18:47
Verwijderd account
Gast

Standaard Re: Ontheffing bestemmingsplan nodig voor kantoor aan huis

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben: hoe is dit precies geregeld? Staan hierover bepalingen in een wet? Is het beleid per gemeente? Of kan het zelfs variëren per bestemmingsplan?
Het is erg afhankelijk van de lokale situatie. Voor een aantal vrije beroepen is de gemeente feitelijk verplicht dit binnen het bestemmingsplan toe te staan. Helaas zijn binnen veel gemeenten de bestemmingsplannen zwaar verouderd en wordt je opgehangen aan de zogenaamde bestemmingsplan ontheffingen die veel procedure tijd kosten.
Veel gemeenten weten ook vaak niet goed hoe ze met dit soort vragen om moeten gaan en hanteren dan voor de zekerheid de zwaardere ontheffingsprocedures.
Het is natuurlijk ook erg afhankelijk van wat voor soort bedrijf aan huis je wilt. Vooral in relatie tot verkeersaantrekkende werking, parkeerproblematiek enz.
Soms gaat de gemeente zo ver dat ze eisen van de verzoeker een zogenaamde goede ruimtelijke onderbouwing te leveren, dat is een motivatie waarom iets in strijd met een bestemmingsplan zou mogen worden toegestaan. Loop je daartegen aan? Kijk dan een kijkje op mijn site voor wat ik dan voor je kan betekenen
Om ook even antwoord te geven op een algemeen heersende opvatting: een deel of delen van je woonhuis in gebruik nemen voor bedrijfsmatige activiteiten is altijd in strijd met het bestemmingsplan en moet dus eigenlijk altijd netjes aangevraagd worden.
Met citaat reageren