Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2009, 10:11
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Hoeveel omzet freelance journalist?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Bekijk bericht
Je moet zeker dit onderzoeksrapport eens scannen: Een ongewis bestaan. De beroepspraktijk van schrijvende freelance journalisten in Nederland (2004). Hier staat van alles in over het inkomen etc. van freelance journalisten.

Met 'verdienden' in de eerste zin bedoelen ze kennelijk omzet.

Ik heb de details van het onderzoek niet opgezocht, maar misschien betreft het hier de puur journalistieke schrijvers, dus exclusief commerciële tekstschrijverij, schrijvende communicatieadviseurs, copywriting e.d.
Volgens de inleiding gaat het om 'freelancers die vooral voor landelijke media werken, of juist voor regionale en lokale media, en om freelancers die zich in het bijzonder op vaktijdschriften, diverse andere media en overige opdrachtgevers richten.'

Bron

Redelijk divers dus, want volgens mij kan het schrijven voor vaktijdschriften best commercieel zijn. In ieder geval lijkt een omzet van 27.000 euro inderdaad geen vetpot. Aan de andere kant hoef je natuurlijk niet zoveel kosten te maken en heb je geen baas.

In ieder geval zou ik vooral kijken naar wat je nodig hebt en wat je wilt verdienen, niet naar wat een ander verdient. Als het een beetje meezit, dan gaat het ieder jaar toch steeds beter en kom je vanzelf nog wel een keer op die ton uit

Met citaat reageren