Re: Fout in mijn gemaakte opdracht...
Het is inmiddels 3 maanden na de laatste post in dit topic, maar als nieuwbakken member vind ik het toch leuk hier nog wat aan toe te voegen, omdat het zo'n lastig onderwerp is, en omdat ik mijn visie niet teruggelezen heb.
(en ik ben ook wel een beetje benieuwd of en hoe de kwestie is opgelost...)
Ik ben ook werkzaam als freelancer in de it. En soms bouw je iets waar later een bug in blijkt te zitten. In het begin had ik soms moeite met de vraag of ik uren hiervoor in rekening kon brengen of niet.
Je gevoel zegt: je eigen bug, jouw probleem. Maar ik ben er later anders over gaan denken. Ik werk X uur en lever iets af wat ik in X uur heb kunnen maken. Als het perfect en bug-vrij moest zijn, had ik er wel 2*X uur ingestoken om niet voor verrassingen komen te staan. Economisch gezien moet je klant blij zijn dat jij een "bijna perfect" product levert in X uur. Als er later 10% extra tijd/kosten bij komt, omdat pas in dagelijks/normaal gebruik een bug naar voren komt, dan is dat voor de klant nog steeds voordelig. Het kost onevenredig veel tijd om als (freelance) ontwikkelaar steeds uitvoerig "normaal gebruik" (op elke browser en elk platform) te simuleren voordat iets online kan - tenzij je dit afspreekt.
Een en ander hangt natuurlijk helemaal af van hoe je je opdrachten afspreekt. Per project of per uur, met of zonder een toetsmoment waarop de klant zegt "ja het is klaar, ik ben tevreden", in- of exclusief bugfixes, etc.
Ik spreek bij projectmatig werk meestal af dat "kleine bugfixes" inbegrepen zijn. Dat kan je later in goed overleg nog wel invullen. Bij uurtje factuurtje kijk ik zelf wat ik redelijk vind. Als het een extreem domme/genante fout van mezelf is, fix ik het zelf. Als het een systematische denkfout is in het systeem wat ik samen met de klant heb uitgedacht, dan reken ik wel.
Je moet ook niet te aardig willen zijn, je bent gewoon zakelijk bezig. Terugbetalen omdat het niet 100% is, gaat veel te ver. Het is business-to-business en ook nog eens custom built (AS2 was ook niet jouw eigen keuze begrijp ik), wat betekent dat het niet te vergelijken is met een consumentenkoop of de aanschaf van een standaardprodukt als een computer. Je moet je ook afvragen of je een produkt of een dienst levert - ik zou zeggen het laatste.
Belangrijkste les is denk ik dat je bij het aangaan van een opdracht zulke dingen voor jezelf bedenkt, en zo nodig communiceert. Hoeft echt niet in een contract of algemene voorwaarden, gewoon over mailen is vaak al genoeg.
En ik vind het overigens een prima oplossing als je op basis van no-cure no-pay ergens 50 euro's uitlooft voor de oplossing. Als ik zelf iets van AS2 had geweten was ik er direct ingedoken - de meeste it'ers laten de kans om in 1 minuut 50 euro te verdienen (of zich te bewijzen tegenover een evt. nieuwe opdrachtgever) niet liggen!
|