Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2009, 17:04
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Bedrijf trekt opdracht in. En nu?

Dag Patricia,

Een afspraak om een opdracht te maken is natuurlijk nog niet het maken van een opdracht, of je moet zwart op wit hebben dat het risico niet volledig bij jou ligt, dan kun je hen daarop wijzen en een afkoopsom bedingen. Ook ben je, tenminste dat veronderstel ik, een zzp-er en dus geen werknemer bij dat bedrijf. Het is wijs om ervoor te zorgen dat je niet financieel afhankelijk bent van omzet bij één opdrachtgever, hoewel dat soms moeilijk is (echt, ik weet wat het is). Als deze opdrachtgever inderdaad aan zijn financiële verplichtingen gaat voldoen, je dus gaat betalen voor het werk dat je al hebt gedaan, is de situatie voor zover ik zie gewoon afgehandeld, hoe vervelend dat ook klinkt.

Ik zou de kosten die je al gemaakt hebt voor de opdracht die niet doorgaat gewoon verhalen op de opdrachtgever. Het uitwerken van de lopende opdracht (of ervoor zorgen dat de overdracht zo netjes mogelijk verloopt) lijkt me ook een logische. En verder is het einde verhaal. Bij wisseling van de wacht is dit vaak een onvermijdelijke gang van zaken. Die heeft dus niks met jou te maken en alles met de politiek binnen het bedrijf. Het hoeft zelfs niet te liggen aan bezuinigingen of het zoeken naar zondebokken, een nieuwe man/vrouw aan het roer zal zo snel mogelijk zijn of haar stempel willen drukken op een organisatie en daar ben jij nu toevallig de dupe van. Handel het dan ook zo netjes mogelijk af, dan is hun herinnering aan jou een goede en wie weet wat daar nog ooit eens uit voort kan komen. Netjes betekent overigens niet dat je over je heen laat lopen, maar dat wel dat je niet koste wat kost die volledige 40.000 euro binnen wilt halen en dat je je gewoon aan de regels van het spel houdt en er op staat dat zij dat ook doen.

Verder: 15 weken zwanger is natuurlijk niet het einde van de wereld. Hoewel vervelend, kun je het ook zien als een kans om nieuwe dingen te doen. Je hebt nog 20 weken om die te verwezenlijken (en geloof me, in 20 weken zwangerschap kan veel gebeuren!).

Het klinkt nu allemaal wat hard zoals ik het hier nu opschrijf, maar ik kan me je frustratie levendig voorstellen. Het vervelende is alleen dat dit inderdaad echt het risico van ondernemen is.
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren