Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pet
Ramon, dat is interessant, maar het geeft geen antwoord op de vraag wat het criterium is. Moet je precies weergeven wanneer je iets hebt gedaan, of mag je ook een globaal lijstje bijhouden per dag, per week of per maand? Ik doe namelijk het laatste. Als ik het zo precies wil doen als in het voorbeeld, kost alleen het uren bijhouden me al een uur per week. Vind ik nogal zonde van de tijd.
|
Om die vraag van de topic starter en jou te beantwoorden. Ik kan mij niet voorstellen dat het de belastingdienst iets kan schelen of je van 7-12 aan iets hebt gewerkt of van 17-22uur.
de belastingdienst hanteert over het algemeen voor alle voorwaarden een redelijkheids en billikheidseis. Kortom als het redelijk en billijk overkomt zullen uren snel worden geaccepteerd. Als jij gewoon dagelijks een aantal uren bezig bent voor je bedrijf (al dan niet declarabel) dan zal een tijdstip indicatie niet nodig zijn. Maar werk je sterk afwijkende uren, bijvoorbeeld 2 hele lange dagen en de rest van de week niet dan is het verstandig een uitgebreiderre administratie bij te houden.
Laat ik een voorbeeld noemen, stel je bent organisator van een feesten en regelmatig organiseer je in het weekend 2 daagse feesten. Je zult dan naast de voorbereiding door de weeks ook veel uren in het weekend werken 25-30 uur in 2 dagen zal niet vreemd zijn, daarnaast zul je in de winter minder feesten hebben als van de zomer. Op dat soort momenten is een gedegen urenadministatratie (desnoods met tijden) en andere bewijsmiddelen belangrijker als wanneer je gewoon elke dag werkt en dan eens aan een opdracht zit en dan weer aan de administratie.
Al met al hangt heeft het dus ook met je persoonlijke situatie te maken. Het belang van een goede registratie ligt veel meer in het feit dat jij over 1-2 jaar (als de controle komt voor dat boekjaar) echt niet meer weet wat je toen waarom hebt gedaan. De belastingdienst is er niet op uit om jou buiten de ondernemersfacaliteiten te houden maar wil wel goede en duidelijke antwoorden op vragen over de gemaakte uren waardoor je er recht op hebt. dat lijkt me redelijk.
Het is zaak om tijdens de opstart ook financieel er rekening mee te houden dat je bepaalde faciliteiten nog niet krijgt in het eerste jaar. Daarmee voorkom je dat je je rijk rekent en financieel in de problemen komt.