Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MLWebdesign
Gerbils, woestijnratten
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik ga doen, heb nog meer mensen om advies gevraagd. En ga zelf de belastingdienst ook nog even bellen.
|
Bellen is zeker verstandig, als je echt zekerheid wilt kun je ook schriftelijk een zgn ruling vragen, dat is een schriftelijke verklaring van de inspecteur dat jou boek - onder bepaalde voorwaarden - niet onder de ondernemingsactiviteiten vallen. Deze ruling is bindend voor beide partijen.
Zoals jij het beschrijft verwacht ik dat het niet als ondernemingsactiviteit zal worden aangemerkt. Het klinkt inderdaad niet als iets wat je met als doel het behalen van winst wil gaan doen. Het punt waardoor die stelling niet zomaar op gaat is het feit dat je je bedrijf zou willen gebruiken om een ISBN te verkrijgen. Hier zou de belastingdienst (BD) uit kunnen afleiden dat het een ondernemingsactiviteit betreft. Het feit dat je al ondernemer bent zal de BD denk sneller doen besluiten dat het uitgeven van een boek een ondernemingsactiviteit is omdat weinig particulieren dat doen, ook het feit dat je alles zelf doet en geen webuitgever gebruikt zou een argument voor de BD kunnen zijn om het als ondernemersactiviteit aan te merken.
Kortom dit lijkt me typisch zo'n grensgeval waar je een ruling over vraagt, jij ziet het niet als zakelijk en vind ik op zich te verdedigen, maar er zijn een aantal elementen die voor de BD op eerste gezicht aangemerkt kunnen worden als handelen als ondernemer. En voorkomen is beter als genezen..