Los bericht bekijken
Oud 30 augustus 2009, 23:39
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan

Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Twee samenwerkende eenmanszaken onder één naam?

Ben je ook van plan apart van elkaar opdrachten te doen?
Ik werk soms samen met een andere freelancer. Ik doe dan gewoon alles onder mijn naam (of als hij de klant heeft binnen gehaald zijn naam) en dan stuurt die "collega" mij gewoon een factuur en ik geef 1 totale factuur aan de klant onder mijn naam. De klant mag wel weten dat ik heb samen gewerkt met iemand anders, maar alle communicatie naar de klant toe is onder 1 naam. Ook op reclame zet ik bij takenpakket ook de taken van die "collega" omdat ik weet dat ik diegene kan inschakelen, terwijl ik op de reclame alleen m'n eigen naam zet. Gevolg is wel dat alle risico's ook voor degene zijn wie z'n naam er onder zet. Als m'n collega z'n werk niet doet moet ik zorgen dat het goed komt. Of als m'n collega z'n werk wel doet maar de klant haakt af moet ik die collega wel betalen ook al betaald de klant mij niet. Het is dan dus niet 50/50 (al zou je dat wel onofficieel met elkaar kunnen afspreken).

Allebei suppr heten mag niet door concurentie. De naam .nl of .nu lijkt teveel op elkaar en dan ook nog eens in dezelfde branche. Dat jullie het zelf hebben afgesproken en goedkeuren maakt niet uit.

Als je wel van plan bent alles samen te doen is bovenstaande post een beter idee.