Los bericht bekijken
Oud 30 september 2009, 00:12
Adine Versluis's schermafbeelding
Adine Versluis Adine Versluis is offline
Moderator

Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Freelance tekstschrijven naast een baan: KvK, BTW, VAR etc.?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeKrul Bekijk bericht
Hi,

Deze discussie is al ietsje verouderd, maar ik zit nu in een vergelijkbare situatie als Manon destijds.

Ik weet wel zeker dat het aan mij ligt: maar het is mij nog steeds niet duidelijk:
(-) Mag ik naast mijn vaste baan schrijfopdrachten aannemen, zonder te staan ingeschreven bij de kvk en zonder VAR-verklaring? Alleen dan mag ik een BTW rekenen?
(-) Of moet ik alleen staan ingeschreven bij de kvk?
(-) Of moet ik alleen een VAR-verklaring hebben?

Ik heb namelijk wel al een bedrijfsnaam bedacht en ik ben bezig om onder die naam een website te bouwen. Maakt de belastingdienst daar geen probleem van?

Groeten!
Ik heb je vragen even genummerd, om wat makkelijker antwoord te geven:

Je mag opdrachten aannemen naast je vaste baan, mits je dit - als het werk overeenkomt met wat je in loondienst doet en de kans bestaat dat je klanten 'wegkaapt' voor je werkgever - overlegt met je werkgever. Voor het aannemen van opdrachten hoef je niet per se ingeschreven te staan bij de KvK en je hoeft ook niet per se een VAR te hebben. Als je echter serieus met je bedrijf bezig gaat en zoals je zegt al een bedrijfsnaam hebt, dan kun je beter zorgen voor je inschrijving (oogt professioneler) en je VAR (veel opdrachtgevers vragen daarom, geen VAR = minder kans op opdracht). Een VAR is gratis en een inschrijving voor een eenmanszaak is +- €50,-, dus dat zijn de investeringen niet!

Met citaat reageren