Discussie: Inkomstenbelasting Enkele vragen
Los bericht bekijken
Oud 20 oktober 2009, 13:58
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid

Standaard Re: Enkele vragen

Hoewel het natuurlijk niet helemaal eerlijk klinkt (je vraagt dus wel kleine beetjes van de belastingdienst maar je betaalt geen kleine beetjes ;-) geloof ik dat je de KOR wel mag toepassen. Maar dat weet ik niet zeker, ik val inmiddels niet meer onder de KOR.

Voordat er andere reacties komen: tot welk jaarinkomen je nog geen inkomstenbelasting hoeft te betalen is natuurlijk van heel veel dingen afhankelijk. Zo heb ik ook een eigen huis, dus hypotheekaftrek. Maar mijn persoonlijke ervaring is dus dat ik pas wat ging betalen vanaf ca. 20-24000 dus ik denk wel dat als je net begint en zo rond de 12000 zit dat je dan nog niet echt iets hoeft te reserveren voor de inkomstenbelasting. Ik heb het gewoon per jaar bekeken en ben nooit voor verrassingen komen te staan, omdat ik elk jaar een gestage groei had.

Ten aanzien van de schattingsformulieren ben ik slechte ervaringen. Ik heb daar een jaar of 5 geleden een keer een reele schatting gedaan en kreeg direct een grote aanslag. Terwijl ik dus van de vorige jaaropgaaf wist dat ik vanwege al die kortingen per saldo niets hoefde te betalen. Dus ik heb toen weer beroep aangetekend, sindsdien betaal ik mijn inkomstenbelasting altijd gewoon in april.

Ik betaal dan natuurlijk elke jaar wel een rentetoeslag, maar als je het geld op een spaarrekening hebt dan krijg je weer rente dus volgens mij maakt het weinig uit of je vooruit of achteraf je inkomstenbelasting betaalt. Het zal ook wel afhangen van je inkomen maar ik zit ongeveer op 30 mille dus veel zal het voor mij niet schelen. Maar misschien dat iemand anders iets kan toevoegen ten aanzien van (ellende met) schattingen...
Met citaat reageren