Los bericht bekijken
Oud 21 december 2009, 11:35
ZinVol ZinVol is offline
Lid

Standaard Re: Advies gevraagd bij wanbetalers

Dag Zendium,

Wat ik me afvroeg na het lezen van je bericht: heb je al eens gebeld met je opdrachtgever?

Het is goed om herinneringsbrieven te sturen en daarna een aanmaning:dit is de officiële weg. Accountants en belastingadviseurs zullen je aanbevelen zo om te gaan met te late betalingen.
Maar een volgende keer bij een volgende opdrachtgever dat je betaling te laat is, zou ik eerst gewoon even met de afdeling administratie bellen over je factuur, voor je een herinneringsbrief de deur uit stuurt.

Je staat versteld wat een simpel telefoontje voor je kan doen, hoe snel je betaling daarna geregeld zou kunnen zijn.
En niet alleen dat: vaak blijft dan ook de verhouding tussen jou en de opdrachtgever vriendschappelijk.
Opdrachtgevers die herinneringsbrieven en aanmaningen van hun freelancers ontvangen, willen daarna nog wel eens 'vergeten' ooit nog die freelancer in te huren.

Een opdrachtgever kan meerdere redenen hebben voor een te late betaling, van zelf te krap bij kas zitten tot nooit je facturen hebben ontvangen. Het kan ook goed te maken hebben met jullie vage afspraken, maar het hoeft niet. Een telefoontje geeft je duidelijkheid hierover.

En ja, opdrachtgevers kunnen redenen zoals 'je facturen nooit hebben ontvangen' ook goed als smoes gebruiken, het hoeft niet waar te zijn. Maar je hebt nu één doel: betaald worden. En het kan voor je doel goed zijn om dan, bij die reden, gewoon vriendelijk aan te bieden de facturen nog eens te sturen en te vragen of je opdrachtgever dan per omgaande wil betalen: het kan je het gedoe van een incassoprocedure besparen.

Overigens heb ik altijd begrepen dat een incassobureau niet meer voor je kan doen dan wat je zelf al gedaan hebt: brieven sturen. Willen ze daarna hun woorden meer kracht bij zetten, dan huren zij een deurwaarder in of eventueel zelfs een advocaat. Dat kun je zelf ook doen, een deurwaarder/goede advocaat inhuren, daar hoef je niet eerst voor naar een incassobureau. Kijk op wikipedia en lees wat er staat bij 'Incassobureau' en 'Deurwaarder'.

Tot slot: bij nieuwe opdrachten even op z'n minst een mail sturen met begin- en einddatum van je opdracht, werkzaamheden die je zult verrichten, afgesproken tarief/vergoeding en de zin dat je bij geen reactie op je mail ervan uitgaat dat je opdrachtgever instemt/eens is met de afspraken. (Voor vaste klanten is dit vaak voldoende, wat je bouwt ook een vertrouwensrelatie op).
Voor nieuwe opdrachtgevers: verdiep je in het opstellen van offertes/Algemene Voorwaarden.

Succes! Miranda
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren