Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sioux
Hallo!
Ik ga per april volgend jaar definitief starten als zelfstandig ondernemer/freelancer. Nu worden mijn vriendin en ik per februari eigenaar van een nieuw koophuis met bijbehorende hypotheek.
Is het gebruikelijk om de bank op de hoogte te stellen van het feit dat ik ga ondernemen t.o.v. onze hypotheek? Of is dit niet nodig? Als je van baan wisselt geeft je dat namelijk ook niet door.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en meningen.
Groeten van Sioux
|
Dag Sioux,
Dat lijkt me in principe niet nodig, je hypotheek is dan namelijk al afgesloten. Het wordt pas van belang op het moment dat de hypotheek afgesloten wordt nadat je voor jezelf bent begonnen.
Zelf heb ik, toen ik anderhalf jaar geleden bij mijn werkgever wegging niks gezegd, van belang voor de bank is namelijk alleen dat je aan je betalingsverplichting houdt en dat heb ik al die tijd gedaan. Officieel was dat een beetje tricky omdat ik bij diezelfde bank had gewerkt en ook mijn bankvoordeel kwijtraakte (en dus een groot financieel voordeel) Maar... mijn financiele situatie is zelfs (een stuk) beter dan tijdens mijn werknemersjaren, ik vermoed dan ook dat als ik nu zou opteren voor een hogere hypotheek het voor mijn bank geen enkel probleem zou zijn, hoewel daar natuurlijk normaal gesproken drie jaar ondernemerschap voor staat...