Los bericht bekijken
Oud 4 september 2010, 14:44
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen

Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Beste Iris,

Voor journalistieke bijdragen geld inderdaad een btw vrijstelling en dat betkent dat je de btw die je betaald op de kosten voor die activiteiten niet mag terugvragen via de voorbelasting. Of dat balen is weet ik niet. De zaken die jij noemt vallen of onder het lage btw tarief of kosten uberhaupt niet veel, de bedragen die je "misloopt" zijn gering.

Op deze link van de belastingdienst staat beschreven wat zij verstaan onder journalistieke bijdragen..
http://www.belastingdienst.nl/zakeli...tml#P596_33545

Veel zal afhangen van de feitelijke situatie en zal je zelf of samen met de uitgever moeten bepalen waar het onder valt, commercie of journalistiek. Dat zal soms een lastige afweging zijn.

Ik heb te weinig kennis van de "bladen branch" om daar specifiek iets zinnigs over te zeggen. Ik denk dat het belangrijkste criterium is de mate van inspraak van een bepaald merk. Ik denk dat jij vooral naar de opdracht van je opdrachtgever moet kijken. Krijg jij de opdracht ik wwil een artikel over onderwerp X, en ik zie wel wat het word dan lijkt me dat journalistiek.
Krijg je een onderwerp en een lijst met namen die je moet intervieuwen over hun ervaring met een bepaald product dan zou ik al snel aan commercie denken, maar weer niet als het een kritisch stuk is over het disfunctioneren van het product..

Alles bij elkaar een lastig dilemma, ik denk dat het handig is als je een aantal collega's om je heen verzamelt waarmee je de twijfelgevallen kan bespreken.
Met citaat reageren