Ook ik zou in dit geval de volle 14 uren factureren. Gezien de reële tijdsinvestering, het spoedkarakter, de omvang van je eindproduct (niet gewoon drie A4'tjes) en het gebruiksdoel (rondleidingengids die het bedrijf veel werk uit handen neemt, ze hebben niet voor niets deze keuze gemaakt) zou ik mij niet druk maken. Goed werk kost geld, zeker als het gisteren af moet zijn. Kortingen zou ik juist geven aan loyale klanten, die je een keer wil "matsen": "Dat doe ik wel even er bij, zal het niet op de rekening zetten." Dat maakt meer indruk bij bestaande opdrachtgevers dan bij nieuwe klanten.
Ik zou nooit een mondeling

voorstel doen voor een factuurbedrag. Als de klant niet vooraf informeert, krijgt hij gewoon een factuur. Als daarna problemen ontstaan, kan je natuurlijk altijd in overleg gaan. Na het werk mondeling overleggen wat er op de factuur moet komen te staan, daarmee geef je te kennen dat je open staat voor onderhandelingen en afdingen en kortingen.
Als de klant niet akkoord gaat met je factuur, zou ik eerst het gesprek aangaan over de tevredenheid van de klant ten aanzien van jouw werkzaamheden. Is alles naar wens geweest? Is er op tijd geleverd? Hoeft er niets te worden bijgesteld of aangepast? Dan is er weinig reden om over de prijs te discussieren (vooropgesteld dat je geen advocatentarief hanteert

).
Succes!