Los bericht bekijken
Oud 14 oktober 2010, 18:27
NSIFS NSIFS is offline
Seniorlid

Standaard

hallo knakworst,
Ik denk dat ik mijn verhaaltje moet uitbreiden met de volgende informatie en ietsje nuanceren.

Ten eerste wil ik vermelden dat die 60% MIA een tijdelijke maatregel is die eind maart 2010 door de Jager met terugwerkende kracht tot 1-1-2010 is ingevoerd. Normaal gesproken geldt voor elektrische auto's een MIA van 40%. Het is vooralsnog niet duidelijk of deze extra aftrek ook in 2011 zal gelden.

Verder, je kan pas gebruik maken van al deze regelingen indien je auto als bedrijfsmiddel kan etiketteren. Dit is alleen mogelijk als je de auto voor meer dan 10% zakelijk gebruikt.

Als je de auto binnen 5 jaar vervreemdt, dan moet je een deel van de teveel ontvangen MIA als desinvesteringsbijtelling tot je winst rekenen hierover belasting betalen. Ook moet je de btw corrigeren.

Je hebt weliswaar geen jaarlijkse bijtelling voor de IB, maar omdat je de auto ook privé gebruikt, moet je aan het eind van elk jaar de btw voor dit privé gebruik corrigeren (BUA-regeling).

als laatste wil ik zeggen dat gezien de succes dat met de groene auto's zijn behaald, is maar de vraag hoe lang de overheid de aanschaf en het gebruik daarvan wil blijven stimuleren. Voor je het weet wordt misschien de regels inzake privé bijtelling opnieuw teruggedraaid.

www.ns-accountancy.nl
accountancy, belastingen en financiële diensten
Met citaat reageren