Discussie: Je energie managen
Los bericht bekijken
Oud 18 januari 2007, 22:16
Monique de Neef Monique de Neef is offline
Lid

Stuur een bericht via Skype™ naar Monique de Neef
Standaard Re: Je energie managen

Veel mensen denken bij stress aan hard werken: er ligt meer werk dan je aan kan, en toch moet het af.
Zelf heb ik ervaren dat 'stress' ook kan zijn:
- onder je niveau werken
- veel doen uit enthousiasme en de 'brandstoftank' niet goed in de gaten houden.
Ook hier trekt het lichaam aan de bel, als je niet met volle aandacht bij de brandstoftank blijft.

Gisteren of eergisteren een documentaire over migraine gezien. Daarin werd een mooie vergelijking gemaakt, vind ik: een Ferrari-motor met een 2CV brandstoftank. Natuurlijk is migraine een symptoom van die lege tank, maar het kunnen net zo goed andere lichamelijke klachten zijn.

Het jaar 2005 was voor mij extreem stressvol door allerlei omstandigheden. Wat ik heb gemerkt is, dat humor en positiviteit enorm belangrijk zijn. Ook al maak je een nare tijd door en heb je de neiging om op de bank te ploffen of in bed te gaan liggen: ga er toch uit en ga leuke dingen doen, ontmoet leuke mensen, blijf werken en in beweging. Zoek iets op wat je inspireert. Werk aan belemmerende gedachten en kies ervoor om je vrij te voelen.

Hoe en wat precies, dat blijft toch voor ieder persoonlijk. Deels leer je het zelf door vallen en opstaan, en deels door begeleiding en je sociale netwerk.

De Neef Procescoaching & Onderzoek
- voor Publieke- en Zorg & Welzijn sector
- betere dienstverlening of bedrijfsvoering
- via focus, reflectie en inspiratie (uit Zweden)
Met citaat reageren