In dit geval lijkt het me terecht dat de gemeente ingrijpt. Ik denk niet dat deze uitspraak het voeren van webwinkels aan huis direct bemoeilijkt, ik denk dat het af hing en af zal blijven hangen van de impact die het heeft op het woongenot van de buren. Veroorzaak je overlast, dan loop je risico.
Ik heb zelf een soortgelijke situatie gehad, een bedrijf dat op kleine schaal fysiek grote producten via internet verkocht. Het is dan logisch dat je klanten dan je product willen uitproberen. Maar in mijn geval kwam er eens per twee weken een enkele klant kijken, of een order ophalen. Had dat dagelijks gebeurd en was doordoor bijvoorbeeld parkeerplek schaars geworden voor de buren, dan had ik het ook logisch gevonden dat die bezwaar hadden gemaakt. (Is dus nooit gebeurd)
Ik denk dat het als kleine zelfstandige werkend aan huis slim is om je nabije buren te informeren over wat je doet en dat je ervoor zorgt dat je er een goed contact mee hebt. Doe je dat niet en de overlast wordt geleidelijk groter, dan loop je kans dat ze gaan klagen. Ik denk dat het risico voor dienstverlening vrij klein is, je buren aan je bezoek niet direct zien of het klanten betreft (je kunt ook een hypotheekadviseer op bezoek krijgen)...
|