Los bericht bekijken
Oud 6 juni 2011, 12:15
Susan Susan is offline
Lid

Standaard BTW over "per diem"-onkostenvergoeding in ontwikkelingssamenwerking?

Hallo,

Ik heb het forum en website al doorgespit op zoek naar een antwoord, maar kan geen vergelijkbare situaties vinden. Ik werk als consultant in ontwikkelingssamenwerking. Voor opdrachten in het buitenland krijg ik vaak een vergoeding die in onze sector "per diem" wordt genoemd en die bedoeld is voor eten, accommodatie, kleine onkosten etc. Daarnaast kan ik onkosten declareren voor dingen als een visum, treinkaartjes naar Schiphol e.d. Meestal werk ik voor Europese of Amerikaanse organisaties waarbij de BTW verlegd of niet van toepassing is. Op dit moment ben ik echter aan de slag voor een Nederlandse organisatie en vraag ik mij af of ik ook over de per diem BTW in rekening moet brengen. Wat onkostenvergoedingen betreft is het duidelijk, maar voor per diem niet. Heeft iemand hier ideeen over? (Aan dit verhaal gaat al een lange discussie met de opdrachtgever vooraf over ex. of incl. BTW van mijn dagtarief... die voor mij slecht heeft uitgepakt... het zou dan ook mooi zijn als per diem op de een of andere manier niet onder de BTW zou vallen....)

Alvast bedankt!
Susan
Met citaat reageren