Ik ziet het ietsje minder somber in dan Jean-Paul. Het Nederlands recht leunt namelijk zwaar op de 'redelijkheid en billijkheid'. Dat je eindeloos zou moeten wachten en geen actie kunt ondernemen zou denk ik niet billijk zijn.
In Artikel 119a van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek staat o.a.:
Citaat:
Indien geen uiterste dag van betaling is overeengekomen, is de wettelijke rente van rechtswege verschuldigd:
van af 30 dag en na de aanvang van de dag , volgende op die waarop de schuldenaar de factuur heeft ontvangen
|
Je kunt je op het standpunt stellen dat in jouw overeenkomst geen uiterste dag van betaling is overeengekomen en dat dus de wettelijke 30 dagen geldt.
Je kunt dit heel ingewikkeld maken, maar ik zou het eenvoudig aanpakken:
- Je toont je redelijk en biedt de Intermediair de gelegenheid om in overleg binnen een redelijke termijn te betalen
- Als betaling uitblijft en/of de intermediair zich onredelijk opstelt, word je formeel en stuur je een sommatie op basis van de wettelijke termijn van 30 dagen
- Als betaling daarna uitblijft, geef je de factuur voor incasso uit handen aan een gerechtsdeurwaarder, en laat je die de juridische discussie voor je voeren
Je kunt het jezelf nog makkelijker maken door de sommatie al door de gerechtsdeurwaarder te laten sturen. Ik heb in dit forum eerder verteld over mijn prettige ervaring met deze benadering:
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=8889
Toegegeven, bij deze benadering loop je het risico dat de incassopoging faalt vanwege jouw ongelukkige contractsbepaling, of om andere redenen. In dat geval blijf je zitten met de kosten van de gerechtsdeurwaarder (die bij jurdische dicsussie kunnen oplopen). Maar ik zie dat als een normaal ondernemersrisico dat je nu en dan maar moet nemen om in het algemeen je recht te halen.