Ben, ik zou gewoon 30 dagen erop zetten, dat is immers bij het ontbreken van een specifiek overeengekomen termijn de wettelijke termijn. Er is geen aanleiding daar in hun voordeel van af te wijken. Als er een geschil zou komen kun je dat namelijk ook gewoon opvoeren in je verweer, ik heb de wettelijke termijn aangehouden. Als je zelf een andere termijn uit de lucht grijpt dan kun je er niets mee. is meer een juridisch technisch detail. En zakelijk gezien hoef je ook niet mee te denken met de tegenpartij, misschien hebben zij wel 14 dagen afgesproken en betaald de opdrachtgever keurig op tijd en ook het tussenburo stort netjes op tijd door, dan gaan zij het geld nog 30 dagen vasthouden omdat jij er 45 dagen op hebt gezet.
Overigens is uitbetaling na ontvangst van het geld van de eindklant niet zo heel gek hoor.. Maar dit moet wel leiden tot een aanzienlijk lagere marge voor het tussenburo. Een van de redenen waarom zij vaak 10 tot 15 euro op jou prijs leggen is dat zij ook kredietrisico lopen waarbij ze jou al wel moeten betalen en de klant nog niet betaald heeft, evenals het wanbetalingsrisico dat de klant niet betaald.
Als het tussenburo dit risico naar jou verlegd, je krijgt alleen betaald als de klant betaald, dan mag hun marge nog maar 5-7 euro zijn wat mij betreft omdat zij geen kredietrisico's meer lopen
|