Hallo Olijfje,
Ik was zeker niet van plan jou bijdragen te verwijderen. Dat ik iets niet handig vind wil nog niet zeggen dat het niet mag.
nu ik mijn eigen reactie teruglees lijkt het vooral op het eind alsof ik jou iets verwijt en dat was zeker niet de bedoeling, ik wilde waarschuwen voor 2 dingen.
1. dat je dit probleem echt grondig moet aanpakken en oplossen
2. dat forums soms niet de ideale plaats zijn om de exact juiste informatie te krijgen en dat dan betaald advies vele malen beter is.
Hoewel fora uitstekende middelen zijn om nieuwe kennis op te doen zijn sommige zaken minder geschikt te behandelen in forum advies. De FOR is daar zeker één van. Ik sprak laatst een fiscalist over de FOR die inschatte dat bij 40% van de gebruikers van de FOR deze niet of niet volledig juist word weergegeven op de balans en dit eindigt vaak in een forse naheffing van inkomstenbelasting waar niet op gerekend is.
Bij een FOR reservering van ca 10.000 beloopt de potentiële belastingclaim tussen de 3000-5000 euro, afhankelijk van de hoogte van het inkomen en de mogelijkheid bepaalde heffingskortingen toe te passen bij afrekening.
Verder is het vrijwel onmogelijk voor mij om in te schatten of bij jou sprake is van "fiscale schade" bij gebrek aan een beter woord of dat het vooral een gevalletje onhandig verwerkt in de balans, wat nog simpel kan worden gecorrigeerd.
Groot "pluspunt" in jou situatie is dat het geld er gewoon is dus zelfs als er een naheffing komt dit niet tot acute financiële nood zal leiden, hoe zuur het ook is dat je het geld kwijt bent aan belasting.