Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene
Ah okay, nu ik het verhaal op de site van de belastingdienst nog eens lees, is dit inderdaad de juiste uitleg.
Hmmm... ik vrees dat hier massaal de hand mee gelicht wordt, bij kleine inkopen in winkels e.d. Ik heb bijvoorbeeld weleens bij een boekwinkel om een btw-factuur gevraagd, en toen werd de kassabon met plakband op een of ander notaformulier geplakt, maar daar werden geen extra gegevens op ingevuld. Dat had ik dus officieel moeten weigeren. Gedoe
Eigenlijk lijkt een kassabon met traceerbare pinbetaling me beter controleerbaar dan een door de winkelmedewerker opgeschreven bedrijfsnaam op een notaformulier (want die winkelmedewerker checkt de naam en adres die ik opgeef helemaal niet en voert het niet in de eigen administratie in). Misschien zou het goed zijn om de benzinebonregeling te verruimen tot alle zakelijke inkopen die normaliter aan een gewone kassa worden afgerekend.
|
In de praktijk komt het inderdaad nog al eens voor dat alleen obv een kassabon de BTW wordt terug gevraagd. met name de aanschaf van kleine kantoorbenodigdheden bij bv boekhandel of hema. Formeel mag het niet maar vaak wordt na toelichting of bv aankoop 10 mappen etc door de inspecteur/controleur wel geaccepteerd.