Ik ken geen vaste opzet, ik heb al veel bedrijven gezien als boekhouder en op veel klussen was het altijd een van de dingen die ik wilde verbeteren om die omschrijvingen inzichtelijk te krijgen. Maar voor mij hangt het dus ook vooral af welke info je al uit het systeem kan halen en welke info nog waarde toevoegt. Daarnaast hangt het ook af van het soort factuur.
Bijvoorbeeld facturen van uitzendbureau's als je meerdere uitzendkrachten hebt is naast het weeknummer ook de naam van de uitzendkracht belangrijk
Ik heb ook wel eens een bedrijf gezien dat wel voorraad (niet zo veel) had maar zijn voorraadadministratie apart bijhield in excel. Daar heb ik uiteindelijk in alle omschrijvingen van zowel inkoop- als verkoopfacturen toch het artikelnr en aantal in de omschrijving laten opnemen zodat ook via het grootboek toch de voorraad makkelijker gereconstrueerd kon worden. Dat heeft gezorgd dat fouten er makkelijker uit gehaald konden worden en er ook minder verschillen kwamen tussen de waarde in de excelsheet en de waarde op de balans.
Kortom wat mij betreft bestaat een standaardomschrijvingsmethodiek niet echt. Het belangrijkste criterium is dat het (zoveel mogelijk) extra info oplevert die je kunnen helpen bij het analyseren van je kosten.
|