Re: factuursysteem
Beste Erix,
er is naar mijn idee sprake van een misverstand. Je stelt dat veel ondernemers het zelf voeren van een administratie niet bezwaarlijk vinden. Dat is ook handig, want dan weet je direct hoe de zaken ervoor staan, zonder dat je dat via anderen moet proberen te achterhalen. Naarmate de organisatie groeit, neemt het belang van het zelf voeren van de administratie (mijns inziens) toe. En dat is niet omdat organisaties dat "leuk" vinden, maar omdat de lasten van het voeren van een administratie al hoog zijn en organisaties beseffen dat uitbesteden van (het voeren van) administratie niet goedkoper is.
Waar het echter mij om gaat is de manier waarop de administratie wordt gevoerd. Dat kan op eenvoudige, weinig inspanning c.q. tijd vergende wijze of op moeilijke, veel inspanning c.q. tijd vergende wijze (en alle tussenliggende combinaties).
Wat mij vaak bevreemd is dat (met name kleine) ondernemers geen effectiviteits-/efficientiebepaling uitvoeren ten aanzien van de ingezette middelen. Wellicht omdat kennis over alternatieve middelen ontbreekt. Het is mogelijk om met een nagelschaartje een voetbalveld kort houden. Is misschien niet de beste methode.
En hoewel de softwaregigant uit het noorden van America de markt domineert voor Office software wil dit niet zeggen dat de software van die leverancier ook het meest efficient/effectief is (voor het voeren van een administratie). Bovendien is die software verre van gratis (dit in tegenstelling tot Openoffice en derivaten. Maar dit terzijde).
Verder begrijp ik niet wat het voordeel is van verspreid opgeslagen informatie. Dat doet mij vaak aan "Malle Pietje" uit "Zwiebertje" denken. Maar al te vaak blijkt dat informatie over (ingediende overzichten) gewerkte uren, facturering, uitgaven (en investeringen) apart worden opgeslagen en dat de bewaking van allerlei zaken uitsluitend plaatsvindt op initiatief van de "administrateur" (lees: ondernemer). Wat is daar handig aan?
Natuurlijk kun je mensen in een organisatie, die niet hetzelfde werk doen, op verschillende plaatsen laten werken. De praktijk wijst uit dat dit niet effectief en efficient is. Het biedt niet veel mogelijkheden tot synergie. Dat is bij administratie niet veel anders.
Nogmaals: het gaat mij er niet om of ondernemers zelf administratie voeren, het gaat mij om de manier waarop.
Vriendelijke groet,
Ronald van der Zant
Roodbms
|