Discussie: Inkomstenbelasting Zelf leasemaatschappij spelen
Los bericht bekijken
Oud 12 februari 2012, 21:35
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen

Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Ik zou voor optie 1 gaan.. zo gaat het namelijk in 70% van de gevallen bij als een werkmaatschappij meerdere Eigenaren (holdings) heeft.

Je spreekt per maand een management fee af per aandeelhouder en die word aan de werkmij gefactureerd. In de holding bepaald de aandeelhouder zelf welk deel van zijn management fee gaat naar
- het salaris (uiteraard zijn hier vrij strikte richtlijnen voor)
- het pensioen
- de auto
- andere zaken die de DGA belangrijk vind.

optie 2.. ik heb grote moeite te volgen wat je nou precies wilt
Vergeet niet dat als je uit de prive geld betaald aan de holding dat je altijd nettosalaris terugbetaald daar is vaak dus al 52% belasting vanaf..
En dan ga je dat terugstorten in de holding als leasebedrag voor de auto om een bijtelling te voorkomen.. die bruto word verrekend in de IB. dat komt zelden voordelig uit volgens mij..

en aangezien optie 1 heel nogmaal en gangbaar is.. waarom moeilijk doen als het makkelijk kan..

je zou ook eens naar extra zuinige auto's kunnen kijken.. kan qua bijtelling ook nog wel eens gunstig zijn als je volledig electrisch rijd zelfs zonder bijtelling.

tot slot zou je de 15 jaar oude auto ook gewoon prive kunnen kopen en 19 cent per km declareren bij je priveholding danwel werkmij..
als je 20.000 km per jaar zakelijk rijd krijg je 3.800 euro km vergoeding daar is een 15 jaar oude auto meestal prima van te onderhouden.
Met citaat reageren