Ik had nagenoeg dezelfde reactie in gedachte als Marlies..
het is in mijn ogen compleet irrelevant voor jou opdrachtgevers om te weten dat je een baan hebt.. Als iemand jou vraagt 5 illustraties te maken zeg jij wanneer ze klaar zijn.. als hij dat te lang vind duren zal hij je vragen als dat niet kan zal hij naar iemand anders gaan als het wel sneller kan dan word ie klant bij jou.. maar de reden waarom jij er langer over doet zal hem (of haar) worst zijn. Zaken zijn zaken.. ik heb iets nodig en kun jij het leveren voor de gestelde deadline? Ja? gefeliciteerd met de opdracht.. Nee? ok ga ik naar een ander
Als je eenmaal een relatie hebt met een opdrachtgever en die komt regelmatig terug dan kan je wel eens ter sprake brengen of ze opdrachten het liefst zo vroeg mogelijk aanleveren zodat jij makkelijker kan plannen omdat je er ook nog bij werkt dus soms wat moeite hebt met korte deadlines..
Maar pas er gewoon mee op.. je schiet meestal niks op met dit soort vermeende eerlijkheid tenzij de relatie erg goed is. Opdrachtgevers vatten het vaak anders op als jij het bedoeld of zomaar ineens slaat het beeld om terwijl jij het vooral meld omdat jij je zorgen maakt over hoe je het allemaal gaat plannen als het eens druk is.
Ik zou me over dit probleem pas zorgen gaan maken als je echt structureel opdrachten hebt en langzaam aan ziet dat je gaat vast lopen als er nog meer komt.. dan kom je voor de echte keuzes te staan, ga je minder uren bij je baan werken.. kan dat? durf je dat?
Dat zijn de keuzes en afwegingen die je als freelancer moet maken.. een beetje bot gezegd misschien (ik bedoel het niet naar) maar je afvragen of je je opdrachtgever moet vertellen of je een baan hebt heeft niet zoveel zin, hij kan er toch niks mee met die info.. Jij zult je tijds en planningsprobleem op moeten lossen..
|