Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman
Er zijn hele boeken over het DGA salaris geschreven, maar even simpel
Als je geen werkzaamheden verricht hoef je ook geen salaris toe te kennen. Dus je kunt prima een oprichting doen en dan nog geen salaris toekennen aan jezelf totdat je feitelijk werkzaamheden gaat verrichten vanuit de bv constructie. Dat heeft niets met omzeilen te maken maar gewoon met het feit dat het redelijk normaal is dat iemand alleen salaris krijgt als hij ook daadwerkelijk werkt.
Het kan wel verstandig zijn om in bepaalde gevallen met de belastinginspecteur te overleggen en toestemming te vragen om nog geen loon of een verlaagd loon te mogen toekennen aan jezelf.
|
Dank voor je uitgebreide reactie.
Wat ik me dan nog afvroeg is wat je hier precies bedoelt met werkzaamheden. Als ik met deze nieuwe holding een aandeel ga krijgen in een gezamenlijke BV dan komen hier vanaf het moment van oprichting van die BV meteen werkzaamheden bij kijken, die ik overigens voor een deel nu ook al doe. Maar die zijn bijvoorbeeld nog niet winstgevend. Is dat een criteria bij het bepalen van werkzaamheden en het daarmee uitbetalen van jezelf? Of is elk uur wat je besteedt onder deze holding bedoelt om jezelf uit te betalen?
Uiteraard zal ik binnenkort een afspraak gaan maken met een fiscalist/accountant.
Mocht er nog iemand zijn die er 1 kent in omgeving Haarlem dan hoor ik dat graag!