Beste André,
Het is voor het eerst dat ik hoor dat iemand twijfelt te beginnen uit angst veel belasting te gaan betalen.. ik zeg wel eens ik zou heel graag 1miljoen inkomstenbelasting betalen per jaar.. want dan hou ik zelf toch ook nog een miljoen over om vrij te besteden.
kortom inkomstenbelasting in Nederland bedraagt maximaal 52% als jou verzamelinkomen (salaris + winst uit freelancen) boven de grofweg 56.000 euro uitkomt ga jij 52% belasting over het meerdere betalen. Dat betekent inderdaad meer als de helft van wat je als winst maakt (omzet-kosten) naar de belasting gaat. Maar het goede nieuws is ook dat je van al je aftrekposten ook 52% terugkrijgt (bijv hypotheekrenteaftrek)
Jou vriendin zal gewoon belasting blijven betalen haar eigen inkomen en zal niet opeens meer moeten gaan betalen omdat jij meer verdiend. Belangrijkste verandering voor jullie samen zou kunnen zijn dat je de gezamelijke aftrekposten anders moet gaan verdelen in de aangiften omdat jij meer belasting betaald en het dus gunstig is om het grootste deel in aftrek te brengen bij jou.
Uiteraard moet je ook goed opletten of je niet bepaalde belastingvoordelen vergeet waardoor je meer betaald dan nodig, maar de angst om je scheel te betalen aan belasting is een niet reële angst, het is gelukkig nog wel zo in Nederland dat meer werken ook nog steeds meer inkomen betekend.
Wat wel nog belangrijk is om je te realiseren is dat je voor je freelance inkomsten zelf verantwoordelijk bent voor alle belastingafdrachten waardoor het al snel veel lijkt omdat je alles zelf moet overmaken ipv dat het "ongemerkt" word word ingehouden op je brutoloon en je onderaan de streep maar de helft terug ziet van waar je bovenaan de loonstrook mee begon.. En je moet dus zeker het eerste jaar heel voorzichtig zijn met het uitgeven van die extra inkomsten, leg gewoon de helft apart voor de inkomstenbelasting dan kun je je geen buil vallen als de aanslag komt. (dat is meer dan de berekeningen die je hier op de site vind maar die gaan uit van volledig ondernemerschap zonder baan ernaast)
|