Los bericht bekijken
  #4  
Oud 27 februari 2013, 15:58
Ellen Ellen is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2010
Berichten: 18
Standaard

Hallo Henk,

Het lijkt me heel terecht dat je de 'communicatie uren' in rekening brengt, tenminste als het gaat om een bestaande klant die specificaties toelicht. Ik vind het wat anders als het gaat om het verkrijgen van een nieuwe opdracht. Als het gaat om een nieuwe klant die vertelt wat er gebeuren moet (aan meerdere potentiele uitvoerders), dan moet je altijd wat tijd investeren (die je niet in rekening kunt brengen) om de klant te overtuigen dat jij de beste optie bent. Maar als je al op een opdracht zit en de klant gaat zo uitgebreid als jij in je eerste bericht beschrijft de werkzaamheden uitwerken, dan hoort dat m.i. bij de betaalde werkzaamheden.

Maar om de relatie nu goed te houden moet je misschien wat flexibeler zijn. En in de toekomst (zoals je zelf al concludeert) altijd werken met vastgelegde afspraken. Je zou zelfs kunnen overwegen om een offerte te maken die je ruim inschat en erbij te zeggen dat het gaat om een maximum bedrag (of je geeft een minimum en maximum range). Dan kan het voor de klant alleen maar meevallen!

Succes!

Groeten,

Ellen
Met citaat reageren