Welke kosten je apart berekent bepaal je in principe zelf, vandaar dat er ook vaak met offertes word gewerkt, daarmee kun je misverstanden over de totale kosten voorkomen.
Of je reiskosten en andere (bijkomende) kosten apart doorberekend is vooral afhankelijk van hoe je zelf je uurtarief hebt bepaald en hoe je je uren doorberekend. uiteindelijk moet elke ondernemer in welke branche al zijn of haar kosten vooraf heel goed kennen om een goed en winstgevend tarief neer te zetten. Die winst is tenslotte je inkomen en als je miskleunt met je tarieven heb je dus geen inkomen.
Verder is het ook voor een deel afhankelijk van het type product wat je aanbied. Als ik in Volendam een foto laat maken in volendammer kostuum dan verwacht ik dat op de prijslijst (offerte) de prijs staat voor het maken van de foto in die klederdracht en dat ik dus niet nog apart moet betalen voor het gebruik van de studio en het huren van het kostuum.
Als ik als ondernemer mijn producten wil presenteren in een luxe Franse badplaats dan snap ik heel goed dat daarvoor reiskosten naar de locatie en extra kosten voor verblijf en aankleding in de gewenste sfeer van de locatie apart worden berekend door de fotograaf.
Zelfde met reiskosten van een fotograaf als ik in Amsterdam ben gevestigd en ik vraag een fotograaf uit Amstelveen om foto's te komen maken verwacht ik geen reiskosten, maar als ik "die goede fotograaf" uit Venlo wil dan zal ik al snel bereid zijn apart zijn reiskosten / reistijd te vergoeden.
Kortom het is sterk afhankelijk van wat de klant wil en of deze specifieke wensen heeft of dat deze een standaard product afneemt dat net zo makkelijk door een andere fotograaf gemaakt kan worden. Heel algemeen kun je dus zeggen dat specifieke wensen meer ruimte geven voor het apart berekenen van kosten dan bij een eenvoudige opdracht.
|