Er zijn uit 2011 twee openstaande facturen meegenomen, die in het 1e en 2e kwartaal van 2012 betaald zijn. Deze twee facturen heb ik uiteraard gewoon meegenomen in de aangifte omzetbelasting, en voor alle 4 de kwartalen kwam de aangifte door de KOR op €0,-. Er zijn geen correctieposten in 2011, en uiteraard heb ik gewoon winst. Privéstortingen en opnamen zijn allemaal driedubbel gecontroleerd adhv. bankafschriften en die kloppen dus allemaal.
De twee facturen uit 2011 tezamen á €291,75 netto ex. dien ik mee te nemen in de netto omzet van 2011. Dat is dan ook gebeurd. Daarnaast heb ik de bruto waarde van deze debiteuren vermeld aan de activa-kant onder 'vorderingen op handelsdebiteuren' á €347,18.
Op dat moment zijn de activa en passiva echter niet meer in balans, en moet aan de passiva-zijde dus ook het eea. komen te staan. Het leek mij logisch om de netto-waarde bij het ondernemingsvermogen op te tellen, en de schuld aan de belastingdienst te vermelden onder kortlopende schulden; 'schuld omzetbelasting'. Op die manier is de balans in evenwicht.
Indien dit tot zover klopt, dan zal ik mijn verhaal voortzetten.
|