Ik ben met de schrijfster van het gelinkte artikel, juriste Charlotte, eens dat je geen gewone factuur voor dienstverlening stuurt met daarop btw.
Maar ik denk ook niet dat je een schadeclaim moet sturen. Bij een schadeclaim moet je namelijk (auteursrechtelijke) schade kunnen specificeren en onderbouwen.
Gebruikelijk is om eerst een schikkingsvoorstel te sturen, met een vergoeding voor geleden auteursrechtelijke schade. Daarbij kun je een factuur sturen voor het aangeboden schikkingsbedrag. Het voordeel is dat je niet al te veel hoeft te onderbouwen en specificeren. Het is slechts een aanbod.
Het schikkingsbedrag kan uit verschillende componenten bestaan. Auteursrechtelijke schade (vrij van btw), maar ook juridische bijstand en administratiekosten (belast met btw). En als de aangeboden schikking een licentie inhoudt voor voortgezet gebruik, dan is dat weer wel belast met btw.
Ik heb ook met auteursrechtschendingen, schikkingen, juridische bijstand, licenties etc. te maken gehad en het is ingewikkelde materie, zeker ook wat betreft de btw.
In jouw geval (als fotograaf zelf) zou ik een schikkingsvoorstel sturen met factuur voor een auteursrechtelijke schadevergoeding vrijgesteld van btw. Als dat voorstel wordt aanvaard, heb je een overeenkomst, wordt de factuur hopelijk betaald en is het klaar. Als het voorstel niet wordt aanvaard, moet je naar de (kanton)rechter, of de factuur als oninbaar afboeken, wat weer gedoe met de belastingdienst oplevert i.v.m. de geheven en af te dragen btw.