Als de kosten hoger zijn dan de opbrengsten geef je inderdaad een negatief bedrag in. Wel moet je goed opletten of het echt klopt dat de kosten hoger zijn dan de opbrengsten. Heb je alles goed gedaan qua voorraad en zo? (Voorraad is nog geen kosten?)
Dan als reactie op je privé-bericht. Het urencriterium bepaalt of je wel of geen recht hebt op ondernemersaftrek, niet of je wel of geen ondernemer bent. Ook al haal je het urencriterium een keer niet, dan betekent dat niet gelijk dat je om die reden geen ondernemer meer bent.
De scheidslijn tussen winst uit onderneming en resultaat uit overige werkzaamheid is vaag, zo is mij ooit geleerd. Mij werd als voorbeeld gegeven dat als je van één tuintje de aardbeien verkoopt het resultaat uit overige werkzaamheid is, bij twintig tuintjes winst uit onderneming. Maar bij hoeveel tuintjes trek je de grens? (Ik ben geen fiscalist en kan het ook niet beter uitleggen dan dit.)
Overigens vrees ik dat het voor jou nadelig is om je bedrijf dit jaar als winst uit onderneming te kwalificeren, resultaat uit overige werkzaamheid zou voordeliger zijn. Dit omdat je bij winst uit onderneming met de MKB-winstvrijstelling zit, die in dit geval de aftrekpost voor je verlies beperkt. Maar dat doet er uiteraard niet aan af dat winst uit onderneming wel de correcte keuze kan zijn.
|