Pensioen is naar mijn mening een individuele keuze; Alle voorgaande commentaren vind ik juist het kan vriezen en dooien. En je weet gewoon niet van te voren of het rendement op je belegging tot aan je pensioen datum is wat er door maatschappijen geschat wordt. Niemand garandeert 'n goed rendement.
psvr schat men o.b.v. gegeven uit het verleden.
Daarmee kom je terug op de eerste zin
een individuele keuze ik denk dan ook dat als je pensioen wilt regelen je er vanuit moet gaan dat het ingewikkeld is en dat je een vertrouwenspersoon nodig hebt om het juiste product te kiezen. Een product waar je vrede mee kunt hebben kwa resultaat en risico. En soms kan dat best een gewone spaarrekening zijn op jouw naam bij de bank.
Omdat een vertrouwenspersoon die belangrijke rol speelt bij jouw individuele keuze
is naar mijn mening het meest belangrijk dat je de juiste persoon daarvoor uitkiest.... en soms ben je dat zelf maar met dit onderwerp is dat vaak toch een ander. En dat maakt het lastig want in deze wereld van financieel adviseurs lopen een hoop snelle jongens rond.
kortom veel gezegd weinig gezegd en dat is precies waar 't om draait bij pensioen. Veel kosten weinig rendement naar verhouding, maar ja wie ziet dat nou als je na 20 jaar een zak geld uitgekeerd krijgt toch?!?
Zelf doe ik weinig aan mijn pensioen maar daar heb ik dan weer persoonlijke redenen voor. En voor de velen die een eigen huis hebben met hypotheek vergeet niet dat je straks misschien een hypotheek vrij huis hebt dat je kunt verkopen om met dat geld t.z.t. een pensioen aan te kopen

. Zo maak je gebruik van de belastingaftrek via hypotheekrente en heb je zonder aanvullend pensioengedoe toch een leuk pensioentje.