Re: pensioen moet je doen?
nog een paar aanvullingen op bovenstaande ver-van-de-bed-show-discussie:
@alfred: dan ga je wel je huis op eten! Als je dan wat kleiners wilt betaal je je tegen die tijd ook helemaal scheel.
Wie zijn rijker, pensioenfondsen (cordares) of verzekeraars? Pensioenfondsen dus! Ik weet niet of dit iets zegt over de kosten, maar vermoed het wel..
En freelancers, wat ik hier mis in deze discussie is het nabestaandenpensioen! Wat gebeurt er bij overlijden. Je denkt er liever niet aan, maar regel het wel zou ik zeggen. En daar komt dan vaak toch weer die verzekeraar om de hoek kijken!
Lijfrente is nu aftrekbaar tegen normaal tarief (42%). 65plusser betalen in plaats hiervan plm 20% (situatie 2007). Dus niet alleen belastinguitstel, maar ook nog eens rente erover (als het meezit). Overigens kan je tegenwoordig bij alle lijfrentes je inleg laten fluctueren en je risicoprofiel kiezen. Vergelijkingssites genoeg (independer.nl, verzekeringssite.nl).
Het beste is een vriendje bij een verzekeraar/intermediair die zijn verdiensten lekker kan inbouwen in je pensioen! Zo blijft er nog wat over.
Ik zou gaan voor een combinatie van verzekeren (zeker je nabestaandenpensioen en evt arbeidsongeschiktheidspensioen), vermogensopbouw door beleggen, eigen huis, eigen zaak en sparen (bank). Wedden op meerdere paarden dus. Maar kijk vooral wat bij je past!
Maar pensioen moet je zeker doen!
laMark
|