Los bericht bekijken
Oud 11 juni 2007, 10:06
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan

Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Uurtarief verlagen of parttime contract?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TTijs Bekijk bericht
Freelancers zijn relatief duur voor opdrachtgevers..

Vandaar dat ik regelmatig de vraag krijg om na een freelance opdracht parttime te blijven werken (voor bijvoorbeeld 2 a 3 dagen).
Naast deze freelance opdrachten werk ik op dit moment voor mijn eigen ontwikkeling aan, wat ik noem leeropdrachten (bij deze opdrachten neem ik veel uren voor eigen rekening) en daarnaast besteed ik op dit moment veel tijd aan het afronden van mijn studie.
Ik kan dus wel een normaal betaalde opdracht gebruiken om in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien.

Maar wat is nu voordeliger voor mijn situatie, mijn uurtarief verlagen om betaalbaar te blijven voor mijn opdrachtgevers. Of tijdelijk een parttime contract aangaan?

Heeft iemand tips over vergelijkbare situaties?
Dag Tijs,
Een wonderbaarlijke vraag van je opdrachtgevers, zeker als hij zoals je zegt vaker voorkomt. Dat doet mij afvragen wat de achterliggende reden is. Geef je zelf bij je opdrachtgevers aan dat je de prijs veel vind, maar dat je het heel erg naar je zin hebt bij ze? Ik denk dat weinigen van ons ooit een dergelijke opmerking hebben gekregen, en zeker niet meerdere keren achter elkaar. Freelancers zijn voor opdrachtgevers vooral erg handig: ze zitten niet aan een freelancer vast en hoeven niet allerlei lasten voor een freelancer af te dragen, dat doe ie namelijk zelf. Bij normale opdrachtgevers zit dat er erg goed ingebakken en het gros zal dan ook niet op een normaal tarief proberen af te knibbelen. Natuurlijk heb ik ook wel onderhandeld over de prijs van een opdracht. Maar als de prijs erg omlaag moest, dan sneuvelde er ook wat van de inhoud, al was het maar op papier.

Ik denk dat je even bij jezelf te rade moet gaan over hoe stevig je over je eigen product in je schoenen staat (op de hoofdsite van Lancelots staan daarover goede artikelen) en vooral daar wat aan doen. Als jij geen absurde prijsopgave geeft, dan zullen de meeste opdrachtgevers niet zonder extra redenen dergelijke opmerkingen maken.

Andere vraag: wat doe je en wat vraag je?
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren