Re: Dochteronderneming
De term dochteronderneming is iets wat veel gebruikt wordt bij besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid, in de volksmond BV. Echter om een goed antwoord te kunnen geven op jouw vraag, ga ik mij toch erg afvragen of jij wel een BV hebt.
Gezien de korte duur van de onderneming in kleding en je hier niets mee doet, vraag ik mij af of dit dan wel in een BV vorm is opgericht. Hiermee gaan immers bepaalde kosten gepaard en dat zou zonde zijn.
Wanneer de ondernemersvorm een eenmanszaak of VOF, zou ik de onderneming(en) niet opheffen. De kosten (bijdrage KvK en dergelijke) zijn immers te overzien.
Voor de belastingdienst maakt de hoeveelheid winst niet uit. Zolang jij je maar blijft gedragen als een ondernemer en de activiteiten niet de kant op gaan van een hobby, mag je de kosten - maar hopenlijk in de toekomst ook de winsten - opvoeren in de aangifte inkomstenbelasting.
Oh ja, met betrekking tot de verschillende activiteiten kun je als eenmanszaak geen dochtermaatschappijen oprichten. De term eenmanszaak is echt bedoelt voor een zaak van een man of vrouw. Wel kun je verschillende activiteiten uitvoeren binnen een onderneming, mits dit in overeenstemming is met de inschrijving kamer van koophandel.
Succes met ondernemen!
|