Re: waardering bedrijfspand op balans
Alfred, dank voor je reactie. De reden dat ik deze vraag hier (ook) stel is dat ik iets als dit graag van meerdere kanten belicht zie. Uiteraard zal ik mijn accountant nog een keer raadplegen maar helaas zijn mijn ervaringen met deze adviseurs tot nu toe niet om te juichen (weinig concrete antwoorden of heel kort door de bocht).
Ik heb de gemeente gebeld om te vragen hoe zij aan de waardebepaling komen. Hun antwoord was dat deze is gebaseerd op een kant en klare oplevering van het gebouw en zij wel degelijk kosten voor architect en aannemer e.d. hierin meenemen. Zij hanteren hiervoor een standaardbedrag per m3. Omdat wij nagenoeg alles zelf doen zouden we onze uren moeten meeberekenen in de bepaling van de bouwkosten c.q. de waarde van het gebouw. Als ik dit niet zou doen en in de toekomst, wanneer het gebouw overgaat naar prive c.q. verkocht wordt, wel uitgegaan zou moeten worden van de waarde inclusief deze kosten betekent dat, nog los van de tussentijdse waardestijging, een flinke boekwinst die naar mijn mening niet reeel is omdat met 2 maten wordt gemeten.
Ik was gewoon benieuwd of hier mensen zijn die ervaringen hebben hiermee en deze willen delen.
Tips en ideeen blijven welkom.
|