Re: Mogelijke VAR-problemen met BV na bijna 19 jaar ondernemen?
Marcello,
Ik ben nu 5 zzp en actief in operational management consultancy. Ook in deze trajecten haal ik de 3 opdrachtgevers per jaar niet. Ik kan echter wel het ondernemerschap aantonen. Acquisitie activiteiten, overeenkomsten waarin duidelijk de zelfstandigheid wordt benadrukt door de opdrachtgever, administratie en urencriterium onderbouwing etc.
Ik verwerf mijn opdrachten direct of via ander consultancy bureaus die vnl werken met zzp.[veelal buitenlandse bedrijven]
Ik heb hier met de belastingdienst over gesproken en het is voor hun elke keer weer een kwestie van wikken en wegen. In mijn geval vonden zij het duidelijk genoeg om elk jaar de VAR af te geven.
De wetgeving inzake de VAR is wat duidelijker geworden. Met name voor de opdrachtgever. Deze verduidelijking in aansprakelijkheid op sociale zekerheid , geeft je als zzp meer bewegingsruimte of zaken juridisch[contract] af te bakenen. Dus let op je algemene voorwaarden, zorg voor duidelijke overeenkomsten, houd je uren goed bij en maak je niet te druk als je een keer maar 1 opdrachtgever hebt in een jaar. Speel dit spel ook goed met je opdrachtgever. Zij zijn er ook bij gebaat dat je als zzp wordt aangemerkt.!
ps: Speel altijd open kaart met de Belastingdienst, dan loop je het minste risico.
|