Los bericht bekijken
Oud 28 oktober 2007, 17:57
@Vise @Vise is offline
Lid

Standaard Re: Freelance en Hypotheek

Peet,
Ik heb een hypotheek aangevraagd vanuit een zzp positie.
Het is erg lastig om banken, ook mijn eigen bank, om ze te overtuigen van je fianciele stabiliteit. Vele verwachten dat je minimaal 3 jaar of meer als zzp aan de slag bent voordat je een hypotheek kunt krijgen. Banken willen ook nog wel eens een gelimiteerde hypotheek afgeven[ie:75% van de oorspronkelijke waarde]

Laat je niet te snel in de luren leggen over eventuele toezeggingen en allerlei oplossingen die geboden worden. Elke hypotheekverstrekker kent 3 niveaus van beoordeling.
1) de accountmanager waarmee je spreekt. die gaat meestal in van alles mee
2) De divisie waar de accountmanager binnen valt. Meestal per sector
3) de 3 wijzen, zoals ze genoemd worden. Hier gaat het meestal mis. Is het hoogste niveau die een uiterst conservatieve blik kennen. Kijken naar portfolio en financiele risico's. Het kan zijn dat de bank al dermate veel hypotheken aan zzp'ers heeft verstrekt dat zij geen nieuwe meer willen hebben. Dan word je alsnog afgewezen, met meestal een vage omschrijving.

heb je kans om vanuit loondienst een hypotheek te verkrijgen, dan beveel ik je dat aan. Vele malen simpeler en zo geregeld bij alle aanbieders. Als zzp kom je een behoorlijke muur tegen, die niet zomaar te slechten valt. Zeker als beginnend ondernemer.
Met citaat reageren